måndag 15 september 2014

Miriam om natten - Maria Nygren

Miriam har nyligen flyttat till Uppsala för att plugga när hon räddar livet på en ung kvinna som hoppat i Fyrisån. Tack vare en väska innehållande dagbok och nycklar till kvinnans lägenhet lyckas Miriam hamna i en helt annan värld, en värld där hon slipper vara sig själv. I den världen finns kvinnans familj, och framför allt hennes bror, någon Miriam gärna skulle umgås mer med.

För någon som sett på en del skräckfilm, och framför allt filmer med psykologisk skräck, där huvudpersonerna är helt sjuka i huvudet, så kunde jag ana mig till ungefär vad som skulle hända i den här boken. Trodde jag. Miriam är helt klart en av de läskigaste människor jag stött på i en ungdomsbok, och vissa saker hon gör för att upprätthålla sin mask gör mig helt förtvivlad och imponerad. Vid flera tillfällen behövde jag påminna mig själv om att det faktiskt finns människor som Miriam på riktigt, och att jag aldrig någonsin ska hoppa i Fyrisån.

Miriam om natten är en väldigt bra bok! Språket är bra, historien är galet spännande och hela boken är uppbyggd på ett mycket bra, genomtänkt sätt. Jag är väldigt imponerad över det tankearbete som ligger bakom bland annat rubrikerna i den här boken.

Kort och gott - om du bara ska läsa en enda bok i höst, läs denna! Jag är frälst, jag hoppas du också blir det.

Tack så mycket, Bonnier Carlsen, för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar