torsdag 18 september 2014

Ungbokfrukost på Rabén och Sjögren

I morse gick jag upp så himla tidigt (tyckte jag, egentligen var det säkerligen en helt rimlig tid att vakna för normala människor) och tog tunnelbanan till Gamla Stan. Där mötte jag Anna och så gick vi genom dimman till Rabén och Sjögren där det var dags för ungdomsbokfrukost! Alltså, författarna till några av de böcker som släpps nu under hösten var där och pratade om sina böcker, eller sig själva, lite beroende på vad de kände för, och vi bloggare och journalister åt mackor, och drack kaffe och juice.

Vi började med Patrik Lundberg som precis gett ut Onanisterna. På Patrik lät det lite som om boken var lagom självupplevd, något jag gillar eftersom det inger trovärdighet hos mig. Hela presentationen var väldigt rolig och inspirerande, vilket även gjorde att jag började läsa boken på vägen hem efteråt! Den handlar kort och gott om livet på landsbygden, Komvux och livet efter gymnasiet.







Därefter var det dags för Johanna Koljonen att berätta om Oblivion High 2, en serieroman som handlar om att Näcken börjar på högstadiet i Upplands Väsby (min gamla hemkommun, yay!). Tyvärr har jag inte läst första delen, men det här är uppföljaren, och lät väldigt spännande! Dels så har jag aldrig läst en serieroman förut (förutom manga via hemsidor och liknande) och dels så utspelar det ju sig på ett ställe jag känner nästan utan och innan. Så fort jag har tid så ska både del ett och två inhandlas och läsas! Detta seriealbum kommer dock från Kolik förlag.




Salla Simukka har skrivit den här höstens stora thriller Röd som blod. Jag har faktiskt redan läst ut boken, recensionsdag är dock 29:e September, så håll till godo :) Salla var klädd i rött, vitt och svart, något som speglar hennes trilogi på ett väldigt bra sätt (de andra böckerna heter Vit som snö och Svart som ebenholts). Finska är egentligen det språk som Salla främst talar, men ändå så berättade hon om sin bok på svenska, vilket var väldigt imponerande! Det som är väldigt häftigt med just hennes böcker är att de idag är översatta till 47 olika språk. Helt galet!




Gunnar Ardelius var näst ut, med sin bok Vill ha dig så illa. Trots att jag aldrig läst något av Gunnar tidigare så blev jag sugen på den här! Den handlar om ett kompisgäng som hänger kvar i stan trots att de tagit studenten, ja alla förutom Channa då som är försvunnen. Den låter spännande, och så älskar jag ju de där romanerna som handlar om kärlek bland ungdomar!




En serieroman till alltså? Jajamen, och självklart blev jag sugen på att läsa denna med! Carolina Ståhlberg har skrivit och illustrerat Necropop, ett seriealbum om Hibiki som vill bli popstjärna. Han får bo tillsammans med en nudist i ett ungkarlshotell där en mördare bor, och dessutom slåss mot monster och spöken,. Carolina var extremt glad och hade väldigt mycket energi vilket gjorde mig väldigt pepp på att läsa denna roman/seriealbumet/mangan...ja vad det nu är. Den fick jag även med mig från frukosten, så den ska jag börja läsa så fort som möjligt! Även detta seriealbum kommer från Kolik förlag.



Avslutningsvis berättade Christina Wahldén om sin nya bok Villig. För 16 år sedan skrev hon Kort kjol, en bok som lånades ut 10 000 gånger på biblioteken över Sverige förra året. Det visar att det här ämnet fortfarande är grymt aktuellt, och det behövs att vi pratar om det, läser om det och diskuterar hur vi kan komma bort från den så kallade våldtäktskultur vi faktiskt lever i där bara en bråkdel av alla våldtäkter anmäls. Villig handlar om Nora som går i sjuan och blir våldtagen av sin pojkvän på skolans toalett, kort sagt. Jag ser fram emot att läsa denna bok, samtidigt som jag bävar för att ämnet ska göra mig fly förbannad.

Det var lite om dessa böcker, och jisses vad jag ser fram emot att läsa allihop! Tack Rabén och Sjögren för alla böcker och den fantastiska frukosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar