måndag 29 september 2014

Röd som blod - Salla Simukka

Innan skoldagen tar sin början på riktigt bestämmer sig Lumikki för att samla sig i skolans mörkrum. Där inne hänger det hundratals med tvättade sedlar, 30 000 euro för att vara exakt, och vattnet de blivit tvättade i är mörkbrunt, blodfärgat. Hon lämnar sedlarna där de hänger på tork och bestämmer sig för att tänka över vad hon ska göra under dagens första lektion. När hon kommer tillbaka till mörkrummet är alla sedlar borta.
Detta leder Lumikki in på en farlig väg, full med skuggning av potentiellt farliga män, en jakt på henne själv och den stora frågan: vems är pengarna, och varför var de blodiga? 

Lumikki beskrivs som Finlands svar på Lisbet Salander, och eftersom jag själv inte läst böckerna om henne kan jag inte riktigt svara på om det stämmer. Men visst är hon uppmärksam på sin omgivning, hon lär sig att anpassa sig till olika situationer extremt fort och det är extremt sorgligt när en förstår varför hon är så duktig på allt som hon är.

Den här boken är extremt smart skriven! I början förstod jag ärligt talat ingenting av vad som hände, men sen flyter berättelserna på i ett rusande tempo, och trots att boken bara utspelar sig under ett fåtal dagar känns det som om vi följer Lumikki en månad. Sagor är en stor del av den här boken (Lumikki är ju Snövit på finska), något som också visar sig vara ett smart drag från Simukka då finalen utspelar sig i nästan en riktig sagovärld. 

Det här är den första delen i vad som verkar bli en trilogi, där de andra böckerna kommer ut nästa vår, respektive höst. Dessa heter självklart "Vit som snö" och "Svart som ebenholts" då hela serien flörtar lite med sagan om Snövit. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna vänta ända till i vår med att läsa nästa del, det är nästan så jag funderar på att lära mig finska så jag kan läsa de redan nu! 

Tack Rabén och Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar